Odbyło się pierwsze spotkanie konsultacji publicznych koncepcji przebudowy ul. Opackiego w Falentach (drogi gminnej) na odcinku od ul. Falenckiej (droga powiatowa) do Al. Hrabskiej (droga powiatowa).

W spotkaniu zorganizowanym przez Urząd Gminy w Raszyńskiej Austerii udział wzięli kierownik referatu drogownictwa, projektant odpowiedzialny za zadanie, wicewójt, radni oraz zainteresowani mieszkańcy w liczbie kilkunastu osób.

Ulica Zygmunta Opackiego składa się z dwóch odcinków. Projektowana przebudowa obejmuje obecnie tylko fragment ulicy będący w gestii gminy – od ul. Falenckiej (droga powiatowa) do Al. Hrabskiej (droga powiatowa). Dalszy odcinek, w kierunku Drogi Hrabskiej (droga powiatowa) jest własnością powiatu (droga powiatowa).
Jak się dowiedzieliśmy na obecnym etapie zadania nie były prowadzone rozmowy ani współdziałanie z władzami powiatowymi – tak co do przebudowy drugiego odcinka tej ulicy (kiedy będzie? czy będzie w tym samym standardzie? Itp.), jak i co do ewentualnej przebudowy skrzyżowań. Kontakt z powiatem nastąpi dopiero w trybie uzgodnień wtedy gdy projekt będzie gotowy. Moim zdaniem to za późno. Koncepcje drogowe powinny być projektowane nie odcinkami lecz jako sieć. Nie dowiedziałem się czy jest taka koncepcja sieci drogowej z władzami powiatu uzgodniona, czy ktoś ją projektuje? nadzoruje?

Z przedstawionych planów można wyczytać, że szerokość jezdni się nie zmieni i będzie biegła ona po obecnym śladzie. Będzie to jezdnia o dwóch pasach ruchu o szer. 3 m, łącznie 6 m. Na odcinku miedzy Falencka a ul. Ostromeckiego jezdnia zostanie poszerzona o zatoki autobusowe po obu stronach. Szerszy będzie za to cały pas drogi, gdyż dobudowane zostaną chodniki i ścieżka pieszo-rowerowa z obu stron drogi, i to w obecnym standardzie szerokości i wykonania – chodnik 2 m, ścieżka 3 m. Oznacza to konieczność rozebrania części wału zeimnego przy osiedlu Pasi Raj, wycięcia drzew i krzewów. Kierownik Referatu Drogownictwa zapowiedział, że na ostatnim etapie planowania przewidziany jest plan urządzenia zieleni przydrożnej i nasadzenia drzew itp. 

Nowa ulica nie będzie posiadała kanalizacji burzowej, gdyż na większości jej przebiegu towarzyszyć będą jej rowy chłonne o szerokości 2,8 m. Wzdłuż jezdni po obu stronach zaprojektowane zostaną chodniki (brukowane, szer. 2 m), przy czym z jednej strony będzie to asfaltowana ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3 m. Chodniki o rowów odgrodzone zostaną tzw. „wygrodzeniem segmentowym” zabezpieczającym by rowerzysta czy pieszy nie wpadł do roku. Rozwiązanie to jest znane już w Falentach przy al. Hrabskiej.

W związku z tymi standardami zmianie ulegnie organizacja miejsc parkingowych przy sklepach w Falentach. Parkowanie poprzeczne zastąpią zatoczki do parkowania równoległego na 5 samochodów osobowych. Do tego zagospodarowany na duży parking zostanie pobocze przed halą Centrum Falenty. Brukowany parking pomieści 26 aut parkujących na oznakowanych polach poprzecznie do jezdni, w tym dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnością. Dojście do sklepów będzie możliwe wybudowanym nowym chodnikiem (szer. 2 m). Na całym projektowanym odcinku przewidziano 5 przejść dla pieszych w tym dwa pieszo-rowerowe. W plan nowej ul. Opackiego wpisano aż 5 progów zwalniających (!).

Uwagi do wyłożonego projektu można składać do Urzędu Gminy do końca miesiąca w formie pisemnej lub mailowo na adres ratusz@raszyn.pl do dnia 31 lipca 2024 r.

Wojciech Rogowski

Nowa ulica Opackiego przy sklepach i przystanku A

Przekrój przez nową ul. Opackiego.

Ulica Opackiegp między ulicami Falencką a Ostromęckiego